Research słów kluczowych dla e-commerce. Jak dobrać frazy do pozycjonowania sklepu internetowego?

Przygotowując strategię pozycjonowania sklepu internetowego, szczególną uwagę należy zwrócić na research słów kluczowych. Wielu właścicieli e-commerce’ów zadaje sobie pytanie, jak dobrać słowa kluczowe dla sklepu internetowego: czy skupić się na frazach brandowych, generycznych, a może na frazach długiego ogona? Sprawdź, jakie rodzaje fraz warto wykorzystać w pozycjonowaniu sklepów internetowych i które wygenerują wartościowy ruch w serwisie.

Intencja użytkownika a wybór słów kluczowych

Proces wyboru słów kluczowych musi być poprzedzony przede wszystkim określeniem grupy docelowej, czyli potencjalnych klientów sklepu, a także intencji użytkownika (user intent lub search intent).

Intencja użytkownika to potrzeba, którą użytkownik realizuje, wpisując zapytanie do wyszukiwarki. Google intencje użytkownika dzieli na cztery podstawowe zachowania.

intencje użytkownika

Z punktu widzenia e-commerce najważniejsza jest realizacja potrzeby zakupowej, czyli “I Want To Buy” i skierowanie użytkownika na stronę konkretnego produktu lub kategorii produktów.

Jednak trzeba pamiętać także o potrzebach “I Want to Know” i “I Want to Do”, które możemy zaspokoić tekstami poradnikowymi np. wpisami na blogu (sprawdź, dlaczego warto prowadzić bloga firmowego na stronie sklepu internetowego). Dzięki temu możemy dotrzeć do potencjalnego klienta, który – po uzyskaniu odpowiedzi na pytania problemowe – zdecyduje się na zakup naszego produktu.

Dokładne zrozumienie intencji użytkownika jest kluczem do wyboru właściwych fraz, którymi nasycimy nasz sklep internetowy – zarówno jeśli chodzi o opisy produktów, opisy na stronach kategorii, jak i teksty poradnikowe.

Określenie grupy docelowej w e-commerce

Określenie grupy docelowej w e-commerce to, najprościej mówiąc, odpowiedź na pytania:

  • kim jest nasz klient,
  • jakich produktów szuka,
  • czy stać go na zakup oferowanego przez nas produktu.

Właściwe wskazanie grup potencjalnych klientów jest kluczowe podczas wybierania fraz do pozycjonowania sklepu internetowego. Jeśli wybierzemy adekwatne słowa, zgodne z potrzebami grupy docelowej, to będą one generowały wartościowy ruch w sklepie.

Określając grupę docelową, warto dokładnie przyjrzeć się użytkownikom, do których chcemy skierować naszą ofertę i nie ograniczać się jedynie do prostego targetowania według np. wieku, płci, wykształcenia lub miejsca zamieszkania. Takie uogólnienia mogą spowodować, że strategia doboru fraz do pozycjonowania sklepu będzie błędna i nie przyniesie założonych efektów.

W branży SEO często przytaczany jest przykład dwóch zamożnych Anglików, w wieku ok. 70 lat, gdzie pierwszym jest następca brytyjskiego tronu książę Karol, a drugim kontrowersyjny rockman Ozzy Osbourne. Z pewnością nie należą oni do tej samej grupy użytkowników.

Rodzaje słów kluczowych w e-commerce

Po przeanalizowaniu grup odbiorców i określeniu ich intencji wyszukiwania, możemy przystąpić do właściwego researchu słów kluczowych.

Wybierając frazy dla e-commerce warto skupić się na kilku rodzajach słów kluczowych, odpowiadających przede wszystkim potrzebie “I Want to Buy” – są to:

  • frazy długiego ogona,
  • frazy generyczne,
  • frazy brandowe i semi-brandowe.

Frazy te przypisujemy do stron konkretnych produktów i stron kategorii.

Do stron produktów (kart produktów) najczęściej przypisujemy frazy w mianowniku liczby pojedynczej, które dokładnie określają dany produkt (np. “Mango Sukienka letnia czerwona”). Natomiast do stron kategorii przypisujemy bardziej ogólne frazy (mogą być to słowa w mianowniku liczby mnogiej) np. “sukienki na lato”, “sukienki letnie”, “sukienki wieczorowe” itp.

Pozycjonowanie na frazy generyczne

Frazy generyczne to ogólne wyrażenia, które odznaczają się dużą liczbą wyszukiwań, jednak zazwyczaj niskim współczynnikiem konwersji. W przypadku sklepu internetowego frazy generyczne to np. “sukienka”, “talerzyk”, “telewizor”, “stół”.

Frazy te są zbyt ogólne, aby generowały ruch znacznie podnoszący współczynnik konwersji, dlatego ich promocja jest często mało opłacalna. Trudno wyobrazić sobie użytkownika, który szuka konkretnego produktu, wpisując do wyszukiwarki jedynie słowo “stół” albo “telewizor”.

Pozycjonowanie sklepu na frazy długiego ogona

W strategii pozycjonowania sklepu internetowego szczególnie ważne są tzw. frazy long tail, czyli frazy długiego ogona. Frazy długiego ogona dokładnie określają produkt lub usługę. Np. w przypadku wspomnianej “sukienki” frazą log tailową będzie “czerwona sukienka w groszki” lub “czerwona sukienka na wesele”. W jasny sposób doprecyzowują one search intent użytkownika.

Przykład fraz long-tail

Przykładowe frazy długiego ogona związane z “czerwoną sukienką”

Frazy takie mają niższy miesięczny potencjał wyszukiwania niż frazy generyczne, jednak lepiej odpowiadają konkretnej potrzebie użytkownika i dzięki temu zazwyczaj lepiej konwertują.

Pozycjonowanie na frazy brandowe i semi-brandowe

Frazy brandowe to po prostu nazwy konkretnych marek. Natomiast frazy semi-brandowe to połączenie nazwy producenta z produktem np. “koszulka sportowa Hummel”.

Pozycjonowanie na frazy brandowe może nieść ze sobą podobne ryzyko jak pozycjonowanie na frazy generyczne – duży potencjał wyszukiwania, jednak duża konkurencja i niższa konwersja. O wiele bardziej opłacalne mogą być frazy semi-brandowe, które pomimo mniejszego potencjału wyszukiwania, generują ruch podnoszący współczynnik konwersji.

Przykład fraz semi-brandowych

Przykładowe frazy semi-brandowe z bandem “Hummel”

Frazy problemowe i informacyjne

Frazy problemowe również mogą być źródłem wartościowego ruchu dla e-commerce. Nie należy umieszczać ich w opisach kategorii, ale w tekstach poradnikowych np. na blogu.

Frazy takie często generują duży ruch organiczny, który – przy właściwej budowie stron poradnikowych i odpowiedniemu CTA – może prowadzić użytkowników do stron produktowych, a ostatecznie do sfinalizowania zakupu.

Poniżej prezentujemy kilka przykładów fraz problemowych.

Przykład fraz problemowych

Przykładowe frazy problemowe ze słowem kluczowym “sukienka”

Podsumowanie

Dobór słów kluczowych dla sklepów internetowych to proces, który wymaga dokładnej analizy oferty sklepu, potencjalnych użytkowników oraz ich potrzeb. Nie zawsze właściciel sklepu posiada wiedzę i narzędzia, które pozwalają na optymalny dobór fraz. Dlatego przygotowanie researchu fraz warto powierzyć agencji SEO, specjalizującej się w pozycjonowaniu i optymalizacji sklepów internetowych.

Źródło tekstu: https://seo4.net/blog/seo/research-slow-kluczowych-dla-e-commerce-jak-dobrac-frazy-do-pozycjonowania-sklepu-internetowego/